Click for Hannover, Saksa Forecast

maanantai 14. syyskuuta 2009

Joulu tulee! (+ahdistunutta gradupohdiskelua)

Ai eikö muka teidän mielestä vielä? No kyllä ainakin Ernst August Galerien Rewen mukaan tulee, näin nimittäin siellä juuri ensimmäiset hyllyt täynnä stollenia, lebkucheneita,baumkucheneita, marsipaaniperunoita ja –tankoja ja kaikkea muuta täällä jouluun liittyvää herkkua. Niin, eihän tässä olekaan enää kuin kolme ja puoli kuukautta, joten pian alkaa tulla joululahjojen kanssa jo kiire! Onhan kaikilla jo kinkku tilattuna ja puuroriisit kaapissa? Piparitaikinakin kannattaisi varmaan jo pikkuhiljaa tehdä, senhän pitää antaa seistäkin jonkun aikaa!

Ei minua oikeasti aikainen jouluhössötys haittaa, minä nimittäin nautin siitä. Aloitan mielessäni joulunodotuksen heti kun tulee vähänkään kylmää ja pimeää, yleensä kuitenkin viimeistään syyskuussa. Tykkään ostaa lahjoja, kuunnella joulumusiikkia, katsella joulutavaroita, lähettää kortteja, juoda glögiä jne. En tosin tee tätä kaikkea heti syyskuussa, silloin yleensä kuuntelen salaa häpeissäni pari kertaa jonkun joululaulun netistä ja ostan ensimmäiset lahjat – lahjoja voi ostaa ajoissa, koska silloin ei ole höpsähtänyt vaan vain järjestelmällinen ja organisoitu (opin tämän viime syksynä Wienissä, kun yllätyksekseni joku vaihtarikavereistani totesi, ettei ole ollenkaan yllättynyt, kun ilmoitin jo ostaneeni suurimman osan joululahjoista - eikä hän tarkoittanut että vaikutan niin jouluhullulta, vaan että vaikutan niin organisoidulta!). Tykkään itse asiassa joulunodotuksesta niin paljon että itse joulu on usein vähän pettymys, koska se on ohi niin nopeasti.

Tänä vuonna joulunodotusta kuitenkin haittaa se, että minua ahdistaa ajatus siitä, kuinka paljon pidemmällä graduni pitäisi mielestäni olla joulun aikoihin, ja kuinka paljon tekemistä on vielä jäljellä ennen sitä. Olenkin alkanut nyt huomata, että kahdeksan tunnin työpäivät+gradu ei ole paras mahdollinen yhdistelmä, varsinkin jos samalla haluaa nähdä Saksaa ja tavata joskus ihmisiäkin. Jos matkustelen lauantaisin, jää minulle toki vapaaksi ainakin osa arki-illoista ja sunnuntait, mutta kai sitä joskus pitää saada myös rentoutua? Sitä paitsi graduohjaajani on sitä mieltä, että koska en pääse olemaan paikalla graduseminaarissa, minun pitäisi kommentoida kirjallisesti kuusi eri gradua (kun se ei riitä että istuin siellä jo keväällä ja opponoin kaksi). Siksipä nyt mietinkin, josko suosiolla päättäisin että teen gradua tämän syksyn ilman paineita sen verran kuin ehdin ja aikaiseksi saan ja keskityn sitten kirjoittamaan sen loppuun Suomeen palattuani (ja käyn sitten istumassa siellä seminaarissa tai vaihtoehtoisesti annan kommenttini kirjallisesti jos satun vaikka olemaan jossain köhköhOulussaköhköh…). Tässä vaihtoehdossa minua kyllä sitten häiritsee se, etten haluaisi olla mikään ikuisuusopiskelija, joka käyttää kuusi vuotta yhteen (tai oikeastaan kahteen, koska CEMS MIM on oikeastaan erillinen tutkinto) maisterintutkintoon – vaikkakin olen kyllä ollut sinä aikana jo kahdesti vaihdossa ja nyt siis työharjoittelussa. Gradunkin aloitin jo viime keväänä, jolloin sille ei jäänyt juuri aikaa, koska tein CEMS-yritysprojektia, mutta mua nolottaa silti ajatella, että sen tekemiseen menee niin kauan. Plus että mitä jos mä olenkin vaan laiska ja tää on mulle vaan tekosyy työntää graduntekoa kauemmaksi? Ja sitten on tietysti sekin, että haluaisin valmistua mahdollisimman nopeasti, että pääsisin vihdoin muuttamaan Tapanin kanssa yhteen (vaikka todennäköisyys löytää hyvä työpaikka Oulusta on suunnilleen 0,018%, joten todennäköisesti mun pitäis jotain keksiä työnhaun ajaksi keväälle kuitenkin).

Sanokaa nyt mulle joku, etten ole huono opiskelija (tai ihminen) jos käytän graduun yli vuoden ja opiskeluun kuusi. Ehkä mä taas vaan vaadin itseltäni liikoja, mutta mua vaivaa tää asia oikeasti! (Ja jos luulette, että tälläseen asiaan pitäis saada tukea graduohjaajalta, niin voin kertoa, että se on niin kiireinen, että puolet ajasta se ei muista kuka mä olen ja toisen puolen ajan sillä ei vaan oo mulle aikaa.)

(Se flunssa ei muuten sitten oikeastaan tullutkaan, sinnittelin perjantain töissä Panadolin voimalla ja lauantaina olo oli jo paljon parempi. En silti riskeerannut, vaan vietin viikonlopun rentoutuen kotona. Huomenna on sitten amerikkalaisen Rickin läksiäiset illalla, joten sosiaalista ohjelmaa taas luvassa!)

10 kommenttia:

  1. joo. mulla kesti siinä gradussa tasan vuosi. syyskuussa 2008 oli ekat tapaamiset firmassa, sitten etsin kirjallisuutta. tammikuussa aloin kirjottaa tosissaan, haastattelut tein toukokuussa vaikka kirjallisuuskatsaus ei ollut vielä edes valmis ja sitten sain vihdoin viimein valmiiksi pari viikkoa sitten. Arvioin, että koko hommaan meni n. 600 tuntia (140 sivua), joten yksi vuosi on ihan hyvä :-)

    VastaaPoista
  2. Joo, vuosihan onkin kai se siihen varattu normiaika, joten perfektionistille tulee kylmä hiki, kun tajuaa että siihen voi mennä pari kuukautta pitempään. Vaikkakin se on tietysti ajateltu niin, että siinä ei samalla tehtäs kaikenmaailman yritysprojekteja ja työharjotteluja. Mutta Tapani tässä mua juuri lohduttikin, että mä olen niin perfektionisti, että vaikka olisin valmistunu miten nopeesti ni se ois kuitenki ollu omasta mielestäni liian hitaasti, mikä on kyllä totta. Sitäpaitsi yritän muistaa, että parin vuoden päästä ketään ei enää kiinnosta mun gradu pätkääkään (siis kun olen saanut sen valmiiksi ja valmistunut) - sen sijaan moniakin saattaa kiinnostaa tää työharjottelu.

    VastaaPoista
  3. Ensinnäkin villisiankinkku on jouluksi varattu jo aikoja sitten!
    Toiseksi tarvitset elämänkokemusta matkustamalla ja tutustumalla uusiin ihmisiin!Se ei onnistu vain koneen äärellä gradua pakerrellessa!
    Mihin hoppu?Ei ole vielä nousukausi alkanut,ei ole työpaikkoja joka oksalla.
    Katso maailmaa,kun vielä voit,ettei myöhemmin harmita.Laaja maailmankuva antaa työhönkin perspektiiviä!Kaikki ajallaan!
    Nyt on Sulla tuhannen taalan paikka tutustua Saksaan ja sen kulttuuriin!Olisi suorastaan tyhmä istua vaan sisällä jotain gradua tekemässä.Sen kerkiät kyllä Suomessa valmiiksi saamaan ja ehkä saat vielä uusia näkökulmia asiaan.Eipähän tarvitse sitten uusiksi laittaa koko kirjoitelma!
    Ei kait opiskelussa lopputyö ole itsetarkoitus?Mitä varten sitten opiskelijavaihdot ovat?
    Iskäkin tuumasi,ettei luulisi olevan mitään hätää!
    Halien äiti(kenen neuvoille välillä hymähtelet)

    VastaaPoista
  4. ÕPPIDA!ÕPPIDA!ÕPPIDA! ütles Lenin.Nii õpetati meile Nõukogude Liidus,koolis.Kui oled noor ja on võimalus õppida ja maailmas ringi vaadata ning meid,tuttavaid oma blogis harida ja päikesekiirena valgustada,tee seda,armas Sirje.Küll jõuab tulla veel üksluine argielu rutiin pottide-pannide ja laste mähkmetega.Kalli-kalli onult Eestis.

    VastaaPoista
  5. Niin, täällä kommentoi sisko, joka ei koskaa halunnut opiskella, vaan tehdä työtä, työtä ja työtä... Ja ei tulis mieleenkään gradua kirjoitella... Seuraavassa koulutuksessani (kaupan esimiehen erikoistutkinto) kun ei selviä enää 20 sivuisella lopputyöllä (mikä oli perusvalmennuksessa), siksi siirsin koulutusta vuodella (minäkin olen se perfektionisti, huono sepustus ei kelpaa)... Ei mun aika (lue halu) riitä... Joten rakas sisko, NAUTI... kyllä sä sen gradun valmiiks saat, kerkeet asumaan Tapanin kanssa lopun elämääs ja sitä työtä tehdä...

    Love, Hyde

    VastaaPoista
  6. Ja muista Thaimaan matka helmi-maaliskuussa...

    Hyde

    VastaaPoista
  7. Hei, mietippä et tää likka on opiskellut 7,5v siinä vaiheessa kun valmistuu, eikä ole edes ollut vaihdossa tai harjottelussa! Et kenenkähän täällä pitäs ahdistua ja tuntea olevansa huono opiskelija... Tai no, olen kyllä jo ahdistunukin kovasti :)

    VastaaPoista
  8. mäkin tein lopputyötä yli vuoden ja se sentään oli "vain" ammattikorkeakoulun, tai siis vaadittiin siihenkin paljon työtä, mutta ei se ainakaan enään näin jälkikäteen vaikuta yhtä vaativalle kuin sun gradusi. Tosinaan löytyy perfektionistin piirteitä minustakin, ja loppujen lopuksi olisin halunnut tehdä koko työn uudelleen, kun eipä siitä mitenkään erikoinen raapustus tullut. Mutta valmistumisen jälkeen lopputyötä ei ole missään kyselty ja eipä varmaan mulla edes ole omastani yhtään kopiota :D :D

    Loppuelämän kannalta olisi parasta, että keskityt nyt enimmäkseen töihin ja Saksaan (sekä kieleen että maahan) kuitenkin melko harva voi työhaastattelussa sanoa olleensa ulkomailla töissä ja asuneensa useammassa vieraassa maassa.

    Tosin kirjoituksesi johdosta Lotta sai taas lisää stressiä, kun miettii asuntoasioita, että milloin lopullisesti lähdet yhteisestä kämpästä ja mitä mä sitten teen? Tosin kärvistelenpä yhden putkiremotin ensin...

    Ja jos minulta kysytään, niin glögiä voisi olla tarjolla vaikka syyskuusta alkaen, eikä joululaulujen tarvitse rajoittua vain joulukuulle :)

    VastaaPoista
  9. muistetaanpa sitten Lotta seuraavan kerran tulet meille niin lämmitetään se meidän kaappiin unohtunut glögi, ja Sirjelle tiedoksi että Nini jo on useamman kerran kysellyt että voitaisiinko leipoa joulupipareita, ja mä ajattelin et oikeestaan pitäis kattoo josko sitä jo olis myynnissä jossain.:)
    Äläkä stressiä Sirje ota tuosta gradusta, nauti nyt reissusta.
    Indi sai tänään muuten sen winx-lehden tilaajalahjan, ja ihastu kovasti.Ja sillä on jo Sirje-tätiä kovasti ikävä.
    Nyt lähetään iltasatua typyköille lukee.
    Jenni

    VastaaPoista
  10. Mä olen käynyt täällä aina välillä vakoilemassa, mutta en ole saanut aikaiseksi kommentoitua.

    Älä Sirje stressaa.... Kyllä se mun mielestä on tosi hyvä saavutus valmistua n. 7 vuodessa kun oot ollut kahteen kertaan vaihdossa ja pitkässä harjoittelussa, kun toiset kuluttaa Suomessa koulussa sen ajan. Paitsi kyllä munkin pitäisi saada väsättyä oma amk-lopputyö valmiiksi, mutta en mä osaa kirjoittaa tietellisesti ruotsiksi eikä kyllä muutenkaan huvita koko homma enää.

    Mutta se oli kyllä aika kivaa pistää menemään tällä viikolla ekat BC-holiday gift -lahjat. Joulutorttuja olen tosin tehnyt ympärivuotisesti ja joululaulujakin tuli kuunneltua kesäkuussa ilman mitään ongelmia.

    VastaaPoista