Click for Hannover, Saksa Forecast

maanantai 24. elokuuta 2009

Hyde kävi täällä

Hannele saapui sitten Hampuriin viime keskiviikkoaamuna, Mari haki hänet lentokentältä, viihdytti päivän ja laittoi iltapäivällä junaan. Olin siis vastassa asemalla heti töiden jälkeen, ja Hyden junan vihdoin saavuttua viitisentoista minuuttia myöhässä käytiin viemässä matkatavarat mun luo ja suunnattiin takaisin kaupungille. Päätettiin ihan ensimmäiseksi syödä illallista keskustan ExtraBlatt-kahvilassa. Ruoka oli hyvää ja kohtalaisen edullista, mutta palvelu oli kyllä aivan käsittämättömän hidasta, joten eipä tarvitse mennä toiste. Sitäpaitsi meitä kiusasi koko ajan pöydän ympärillä pörräävä ampiainen, joka tietysti päätyi lopulta olutpullosta Hyden suuhun – elävänä! Tästä selvittiin onneksi säikähdyksellä, inhotuksella ja kirvelyllä kielessä. Hydellä ei muutenkaan ollut kyllä lomalla onnea ampiaisten suhteen, koska myöhemmin yksi pisti häntä käsivarteen. Tästä oli tosin se hyöty, että oma paukamani sai selityksen: olin muutaman päivän ihmetellyt käsivarteen ilmeisesti sunnuntaina ilmestynyttä punaista pattia, joka näytti pahemmalta ja kesti kauemmin kuin itikanpurema muttei oikeastaan kutissut. Vilkaisu Hyden ampiaisenpistoon selvensi, että jossain vaiheessa sunnuntaita yksi niistä miltei jatkuvasti ympärillä pörräävistä ampiaisista oli päässyt pistämään minua, oli nimittäin täysin identtinen jälki. Enkä edes ollut huomannut mitään! Vähän ihmetyttää, koska ampiaisen piston pitäisi kuulemma sattua, toisaalta taas äiti ja iskä on mulle kertonut jo vuosia tarinaa siitä, kuinka yksivuotiaana Tallinnassa en reagoinut vastaavaan pistoon juuri mitenkään. Ilmeisesti en ole ainakaan yliherkkä!

Kun sitten vihdoin oltiin saatu lasku (toiset tilatut juomat jäi saamatta, mutta eipä niitä ollut laskussakaan), esittelin Hydelle Hannoverin keskustaa lähinnä shoppailumahdollisuuksien kannalta. Kävimme myös etsimässä bussipysäkkiä, josta Hyde pääsisi seuraavana päivänä uimarannalle, koska oli luvattu hellettä. Valitettavasti bussi kulkikin vain iltaisin ja viikonloppuisin, mutta onneksi löysimme illalla netistä helpomman matkan päässä kämpältä olevan ulkoilmauima-altaan. Söimme vielä jätskit (suklaa-chili-jäätelö oli tosi hyvää!) ja menimme kotiin ruokakaupan kautta.

Torstai oli todella helteinen, +36 astetta. Hyden oli tarkoitus viettää koko päivä uima-altaalla, mutta tuli kuulemma liian kuuma, kun altaalle ei tuullut. Minulla taas oli iltapäivällä se kokous järjesteltävänä ja tällä kertaa kaikki sujui hyvin. Olin jopa valmis 10 minuuttia ennen alkua, vaikka puhelimen kanssa oli aluksi vähän johto-ongelmia. Neljän jälkeen tapasin Hyden keskustassa, kävelimme Aegidientorplatzille, jossa syötiin pastaa suositussa Ständige Vertretung –ravintolassa. Sitten käveltiin ihastelemaan uutta raatihuonetta ja Hannoverin keskustan vanhimpia osia. Jälkiruuaksi isot jäätelöannokset Tapanin lemppari-Eis-Kaffeessa ja kävellen kotiin.

Perjantaina oli vähän harmaampaa ja sateista varsinkin illalla. Hannele oli shoppaillut koko päivän, mutta päätimme mennä kuitenkin Ernst August Galerie –ostoskeskukseen sadetta pakoon. Illallisen söimme amerikkalaistyyppisessä Play Off -ravintolassa, jälkiruuaksi viereisestä kahvilasta taas isot jätskiannokset. Tällä kertaa annokset oli kyllä niin isot, että meinasi jäädä kesken… Vähän vielä shoppailtiin, sitten käytiin kämpällä lepäämässä. Iltaa kohti sää onneksi kaunistui, joten pystyimme suunnitelman mukaan lähtemään vähän ennen yhdeksää Herrenhäuser Gärteniin katsomaan puutarhan iltavalaistusta. Ja kyllä kannattikin! Barokkipuutarhan valtavat suihkulähteet kauniisti valaistuna pimeässä mutta lämpimässä elokuun illassa ja taustalla soiva klassinen musiikki olivat kyllä upea kokemus!

Lauantaiaamuna menimme aamiaiselle kämpän lähellä sijaitsevaan Schweinske-ravintolaan. Pöytään tuotiin tuoreita sämpylöitä, makkaraa, juustoa, paistettuja kananmunia, kinkkua, voita ja marmelaadia, sekä kupillinen kahvia tai teetä, ja hinta oli alle 4 euroa/hlö! Aamupalan jälkeen sitten vietiin laukut rautatieasemalle säilytykseen ja kierreltiin kauppoja pari tuntia, ennenkuin kahden jälkeen haettiin laukut, ostettiin eväät ja lähdettiin junalla Hampuriin.

Hampurissa vietettiin alkuilta lähinnä lepäillen ja iltaan valmistautuen. Myöhemmin lähdettiin sitten Marin ja Hyden kanssa katsastamaan ensin Hamburger Dom, joka on sellainen iso tivolityyppinen tapahtuma. Laitteisiin ei uskaltauduttu, ei edes pienen harkinnan jälkeen maailman suurimpaan liikuteltavaan maailmanpyörään (meitä epäilytti nimenomaan se laitteiden liikuteltavuus – jotenkin paikalleen rakennetut tuntuu varmemmilta). Käveltiin sen sijaan koko alue läpi ja syötiin vähän herkkuja: schmalzkucheneita ja suklaakuorrutettuja hedelmiä.

Domilta siirryttiin sitten viereiselle Reeperbahnille („St.Pauli ja Reeperbahn…“, videolla vilahtelee myös varsin tuttu teksti, mutta hyssss, enempää en paljasta ;) ). Käytiin yhdessä baarissa juomassa yhdet, sitten jatkettiin taas kävelyä ulkosalla. Näin myös niitä prostituoituja, niillä oli ihan oma „univormu“, jonka oppi aika äkkiä tunnistamaan: Fiorella-tyyppiset pissisfarkut (voimakkaasti valkaistu reisistä yms), tennarit tai paksupohjaiset ysärikengät ja vyölaukku. Hiukset olivat suurimmaksi osaksi pitkät, hampuksi valkaistut ja auki tai saparoilla (erityisesti jos nainen oli vanhempi ja yritti näyttää nuoremmalta), osalla latvat värjätty erivärisiksi. Naiset seisoskelivat paikallaan, mutta ottivat välillä kontaktia ohikulkeviin miehiin koputtamalla olkapäähän ja alkamalla jutella. Ilmeisesti heillä oli jokin tietty kohderyhmä, koska osa miehistä sai kävellä ohi rauhassa. Aika tylsää hommaa näytti kyllä olevan, koska näin useita naisia seisoskelemassa pitkään paikallaan, mutta vain yhden saavan lopulta asiakkaan.

Mari ja Hyde söivät hampurilaiset yhdessä Reeperbahnin Hesburgereista, sitten yritimme löytää Marin pari kaveria ja menimme lopulta istumaan yhden irkkubaarin ulkopuolelle. Irkkubaarissa oli se hyvä puoli että sieltä sai Strongbowia, muutenhan täällä ei siidereitä harrasteta. Pian Marin kaverit löysivätkin meidät, ja istuskeltiin siinä sitten jutellen ja ohikulkevaa ihmismassaa katsellen. Lopulta päätettiin lähteä puoli kahden aikoihin, koska tiedettiin kotimatkaan menevän vielä n. tunti: ensin S-bahnilla ja metrolla, sitten vielä n.15 minuutin kävely. Loppumatkaa kävellessä kyllä huomasi, että syksy on tulossa: ilma oli varsin kylmä ja autojen ikkunoissa kosteutta. Nukkumaan käytiin n.kolmelta.

Aamulla heräsin yhdeksän jälkeen, mutta valvottuani reilut puoli tuntia nukahdin onneksi täysin epäsirjemäisesti uudelleen ja heräsin vasta 11.20! Päivä kuluikin sitten lähinnä puutarhassa istuskellen ja kirjaa lukien, kunnes Mari alkuillasta saattoi junalle sekä minut, että käymässä olleen pikkuveljensä (Jan on nykyään jo 20, ja minä kun muistan sen aina sellaisena pikkupoikana!). Hyde jäi vielä Hampuriin pariksi päiväksi, lähtiessämme oli juuri menossa kävellen katsomaan läheistä uimapaikkaa, koska tänäseksi oli luvattu hellettä.

Oli kyllä kivaa viettää aikaa isosiskon seurassa, ja pääsin juttelemaan hetken puhelimessa Joninkin kanssa, kun sattui soittamaan äidilleen juuri kun tämä oli suihkussa. Toivottavasti Hydelläkin oli kiva loma, ainakin sää suosi suurimmaksi osaksi! Nyt mulla ei olekaan sitten vierailijoita luvassa ennenkuin lokakuussa.

Töissä on mennyt hyvin, vaikka jouduin perjantaina ja tänään tuuraamaan Frau M:n tuuraajaa – siis toimimaan pomon sihteerinä. Tuuraajan tuuraajana ei ole kiva olla, kun asioista ei oikein tiedä mitään, mutta selvisin hengissä. Viime viikon kohokohta töissä ehkä sen hyvin sujuneen kokouksen lisäksi oli, kun mulle annettiin pureskeltavaksi powerpoint-ongelma tyyliin „Kaksi aiempaakaan harjottelijaa ei ole keksinyt minkäänlaista ratkaisua, mutta yritä nyt miettiä vähän kuiteskin“. Pari tuntia myöhemmin mulla oli tarjota kaksi erilaista toimivaa ratkaisuvaihtoehtoa :).